Nasza szkoła jest miejscem, w którym każdy uczeń tworzy własną ścieżkę rozwoju. Nie robi tego w pojedynkę, ale wraz z rówieśnikami i nauczycielami, którym przyświeca ten sam cel – stworzyć miejsce, w którym nabywana wiedza i umiejętności staną się narzędziami do rozpoznawania swoich możliwości. Wychodząc od inspiracji pedagogiką waldorfską, chcemy pomóc młodzieży w głębokim przeżywaniu siebie i świata, wzmocnić ich wolę i ekspresję wyobraźni, uczestniczyć w kształtowaniu przyszłego, świadomego i indywidualnego istnienia. Poprzez szczególną atmosferę, otwartych pedagogów oraz nastawienie na twórcze rozwiązywanie problemów tworzymy wspólnie właściwe warunki do rozwoju kompetencji kluczowych, a zwłaszcza budowania postawy tolerancyjnej i gotowej na przyjmowanie i przetwarzanie nowości płynących z dynamicznie zmieniającego się świata. Pracujemy w niewielkich, dobrze zintegrowanych grupach, ważne jest dla nas holistyczne podejście do edukacji, dbamy o wykazywanie powiązań między przedmiotami nauczania. Dzięki takiemu podejściu kształtuje się w uczniach umiejętność łączenia informacji, doświadczeń. Oznacza to, że uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie uczenia się, a oprócz wiedzy, kształtują umiejętność głębokiego rozumienia stawianych im wyzwań. Dla efektywnego uczenia się niezbędne jest ich zaangażowanie emocjonalne oraz działanie.
Realizujemy:
- podstawę programową obowiązującą wszystkie placówki edukacyjne poziomu licealnego
- rozszerzony poziom języka polskiego, angielskiego i historii sztuki.
- współpracę międzynarodową ze szkołami waldorfskimi
- projekty edukacyjne z zagranicznymi szkołami w ramach europejskiego programu eTwinning.
- wolontariaty,
- lekcje muzealne, wystawy, spektakle, koncerty
- spotkania z naukowcami, artystami
Każda lekcja trwa 60 minut, przerwy trwają 15 minut, przerwa obiadowa 30 minut.
matematyka, informatyka
uczeń przyswaja podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauk ścisłych przez cały tok nauki, w stopniu podstawowym w zakresie wymagań życia codziennego i dalszej edukacji. rozwija umiejętność myślenia abstrakcyjnego, prowadzenia rozumowania, uzasadniania i dowodzenia w przypadku problemów teoretycznych
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w konkretnych przypadkach i kontekstach z innymi dziedzinami nauki.
- rozwija myślenie algorytmiczne, zna sposoby reprezentowania informacji oraz rozumie zastosowanie algorytmów w codziennym życiu i kształtowaniu zachowań
- potrafi twórczo rozwiązywać problemy, wskazywać alternatywne rozwiązania w programowaniu algorytmów, rozwija kreatywne podejście w budowaniu sekwencji działań i znajdowaniu optymalizacji rozwiązań w procesie osiągania celu.
fizyka, chemia, biologia, geografia
uczeń przyswaja w toku nauki w liceum podstawową wiedzę i pojęcia przyrodnicze, które umożliwią mu głębsze zrozumienie zjawisk i procesów przyrodniczych, a także pozwoli zajmować aktywne stanowisko wobec wyzwań klimatycznych,
- zna zasady prawidłowego stylu życia, rozumie potrzebę utrzymania optymalnej sprawności fizycznej, odporności i zdrowia, rozumie relację między człowiekiem a jego środowiskiem
- ma umiejętność samodzielnego, jak i zespołowego rozwiązywania problemów badawczych,
- kształtuje umiejętność krytycznej analizy wyników doświadczeń i obserwacji oraz na ich podstawie formułowania wniosków.
- nabywa umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz poznaje metody badawczych związanych z obserwacjami (także tymi w terenie) i doświadczeniami.
- rozwija umiejętność korzystania z różnorodnych zasobów wiadomości i krytycznego odnoszenia się do dostępnych źródeł informacji.
język polski,angielski, niemiecki, historia, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, etyka
uczeń rozumie różnorodność kulturową, potrafi przyczynić się do bezkonfliktowego współistnienia w wielokulturowym środowisku i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w życiu obywatelskim i w przyszłym zawodzie.posługuje się płynnie językiem obcym w mowie i w piśmie,
- ma orientację w historii kraju i świata, rozumie relacje między indywidualnością, a społeczeństwem, a także zasady społeczeństwa demokratycznego
- rozwija świadomość obywatelską, postawę szacunku i odpowiedzialności za własne państwo i jego dziedzictwo narodowe
- kształtowanie zdolności humanistycznych, sprawności językowej, umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy i korzystania z różnorodnych źródeł informacji, krytycznego formułowania i wypowiadania własnych opinii.
plastyka, teatr, muzyka, ceramika, fotografia
Uczeń uczestniczy w lekcjach z przedmiotów artystycznych przez wszystkie lata liceum. Zajęcia wykorzystywane są jako wsparcie dla międzyprzedmiotowych projektów szkolnych czy międzynarodowych. Dodatkowo realizowane są w ciągu roku szkolnego epoki artystyczne, warsztaty, szkolne wystawy połączone z wernisażem.
- rozwija i wyraża własne pomysły oraz odczuwa swoje miejsce i rolę twórczej jednostki w społeczeństwie na wiele różnych sposobów i w wielu kontekstach.
- zna lokalne, regionalne, krajowe, europejskie i ogólnoświatowe kultury i sposoby ekspresji, dziedzictwa i tradycji oraz produktów kulturowych, rozumie w jaki sposób te ekspresje mogą wpływać na siebie wzajemnie i na pomysły poszczególnych osób.
- ma zdolność angażowania się w procesy twórcze, zarówno w sposób indywidualny, jak i zespołowy.
- ma otwartość wobec różnorodności ekspresji kulturalnej i jej poszanowanie, wraz z etycznym i odpowiedzialnym podejściem do własności intelektualnej i kulturowej.
Plastyka
wtorek 15:15-16:15
czwartek 14:10- 15:10
Uczniowie mają możliwość tworzyć pracę w różnych technikach: malarstwo, grafika, rysunek, animacja poklatkowa.
Rozwijają sprawność manualną, wytrwałość, a przede wszystkim wyobraźnię.
Muzyka
poniedziałek – piątek
zajęcia indywidualne z nauki gry na pianinie, odbywają się w wybranym dniu w godzinach od 13:00-15:00
Są to zajęcia umuzykalniające z elementami kształcenia słuchu. Rozwijają koordynację wzrokowo ruchową oraz wrażliwości muzyczną.
Arteterapia
Środa 13.30 -14.30
Piątek 13.30 -14.30
Arteterapia jest niezwykle pomocna w pozbywaniu się napięć, lęków, wyzwala pozytywne emocje i kształtuje samoocenę. Uczy współpracy i uważności.
W trakcie zajęć uczniowie wykorzystują różne techniki: rysunek, malowanie dłońmi, pisanie książek przez dzieci, wierszy, zabawy sensoryczne, trening emocji, teatr z pudełka. Uczestnicy mają możliwość odkrywania ciszy i przestrzeni poza myślami poprzez medytacje, relaksacje.
„Małopolska Tarcza Antykryzysowa Pakiet Edukacyjny II. Realizacja wsparcia szkół i placówek oświatowych”.
Od stycznia do czerwca 2023 roku w naszej szkole realizowany jest projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „Małopolska Tarcza Antykryzysowa Pakiet Edukacyjny II. Realizacja wsparcia szkół i placówek oświatowych”. Celem projektu jest zniwelowanie u uczniów skutków pandemii COVID-19 poprzez wielowymiarowe wsparcie szkół i placówek oświatowych w zakresie udzielenia pomocy edukacyjnej i psychologicznej uczniom. Dofinansowanie projektu z UE : 39819,00 PLN Do projektu zostali zakwalifikowani uczniowie klas licealnych. Głównym celem planowanych działań jest wzmocnienie kompetencji językowych, umiejętności uczenia się, a także poprzez metody aktywizujące rozwój kompetencji społecznych.
Art for 2021-2022.
W 2022 uczniowie z klasy 9 brali udział w międzynarodowym projekcie artystycznym w ramach platformy eTwinnig.
Koordynacja projektu w szkole: Grażyna Skalniak
Celem projektu jest: zachęcenie młodych ludzi do pokazania swojej kreatywności i współpracy na arenie międzynarodowej poprzez udział w budowie zarówno wirtualnych galerii, jak i lokalnych wystaw.
- rozwój umiejętności językowych: komunikacja w języku angielskim
- poznanie innych kultur
- praca zespołowa, elastyczność i umiejętności organizacyjne.
- rozwój kompetencji kluczowych
- Link do wystawy
Wirtualna wystawa:
Niewolnictwo – mroczna historia narodów
W roku szkolnym 2022 uczniowie z klasy 11 i 12 biorą udział w międzynarodowym projekcie.
Koordynacja projektu w szkole: Grażyna Skalniak
Wirtualna wystawa Niewolnictwo – mroczna historia narodów to efekt współpracy licealistów naszej szkoły z francuskim partnerem (Lycee Frederic Mistral). Grafiki, archiwalne zdjęcia, mapy, dokumenty, obrazy pochodzące z różnych okresów historycznych, wybrane przez uczniów i wyeksponowane na wystawie zapraszają odbiorców do dyskusji: jak dziś patrzymy na te artefakty z perspektywy postkolonialnej?
Projekt integrował podstawę programową z kilku przedmiotów: historia, historia sztuki, etyka, język angielski.Na zakończenie projektu przewidziano wernisaż online, spotkanie z antropologiem. Projekt odznaczony Krajową Odznaką Jakości.
Zapraszamy serdecznie do obejrzenia wystawy.